mediteren-voor-beginners

Mediteren voor beginners! Ook jij kan beginnen met leren mediteren. Het Is als leren hoe je moet fietsen! Eenmaal geleerd is nooit verleerd. Wat ik vaak tegen cursisiten zeg als we beginnen met het mindfulness traject. Dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt meditatie een gezonde verslaving is. Wie start met mediteren en zeker voor beginners kan dit al snel een uitdaging zijn. En zeker lastig zo weet je niet of je het goed doet en is het fijn om hierin begleid te worden.

Mediteren is goed voor je

Wist jij dat Meditatie een gezonde levenstijl bevordert, Want wie mediteert heeft toegang tot directe ontspanning en dit zorgt voor een mooie balans in je dagelijks leven. Meditatie brengt zoveel meer dan alleen een diepere ontspanning, positiveit en innerlijk rust. Het is een fijne manier om even tijd voor jezelf te nemen. Wie in het begin staat van deze mooie innerlijke reis zal ontdekken dat dit een van de beste investeringen kan zijn die je maar kan doen in je leven. Meditatie staat erom bekend  dat het een hoog rendement heeft. Wil jij meer leren over mediteren voor beginners. Hier alvast 3 tips zodat je meteen kunt beginnen met jouw meditatie beoefening. 

Mediteren voor beginners

Mediteren kan best lastig zijn. Zodra je stil gaat zitten en de beslissing neemt om te beginnen met mediteren. razen de gedachten door je hoofd. En wil je snel weer verder gaan met de aard van de dag. Je hebt immmers een rede om niet verder te gaan. Want ja je hoofd zit vol! dat mediteren gaat nu zeker niet meer lukken. En je besluit om de gedachten te gaan volgen en die boodschap, dat telefoontje maar nu gelijk te doen. Vooral in het begin als je net met mediteren begint kan het heel moeilijk zijn om jouw gedachten te negeren en ze los te laten. Omdat ze juist meer aandacht van jouw krijgen nu je stil zit. Je volledige focus gaat dan ook snel naar die gedachtes en is de weg naar pieker ook zo weer gestart. Daarom is het in het begin fijn om een geleide meditatie te volgen zodat je wordt meegenomen naar die rust in je hoofd. Laten we klein beginnen.
 

Mediteren voor een beginners

 

Hier 3 tips om te beginnen met mediteren. Zodat je makkelijker de eerste stap kun gaan maken aan meer rust in je leven neer te zetten. Tegenwoordig is alles snel en gehaast en is er steeds meer behoefte aan innerlijke rust en tijd voor jezelf. Het mag ook! wie voorzichzelf kiest en zorgt is een betere en liefdevoller persoon. Een lievere vader, moeder, opa, oma, werknemer, werkgever…… kortom leren mediteren en zeker voor een beginner zal je gaan ervaren dat je zelf heel veel voordeel gaat merken in je dagelijks leven maar ook de mensen om je heen kunnen opmerken dat er iets positiefs veranderd is aan jouw. Ben jij benieuwd of je kunt leren mediteren. Start dan vandaag nog met jouw meditatie moment. Jouw rust puntje op de dag. 

 

Mediteren voor beginners

Tips mediteren voor beginners!

1. begin met kleine stapje

Wie gelijk 1 uur wil mediteren legt de lat aardig hoog en is ook zeker niet aan te raden als je met mediteren begint. Je kunt beter klein beginnen. Een korte meditatie van 2, 3 of 5 minuten is al een mooi begin. Wellicht is even 2 of 3 minuten niets doen voor jouw al een aardig uitdaging. Ga maar eens na hoe vaak zit jij op een dag gewoon stil? even geen telefoon of e-mail . Even het nieuwsbeluistere of die boodschap doen. Er is altijd wel actie om je heen. Zo niet dan zijn wij als personen er erg goed in om altijd maar iets te moeten doen. Dus mijn advies begin klein en leg de lat niet te hoog maar zorg ervoor dat je je eerst bewust van gaat worden dat je ook echt tijd voor jezelf mag vrijmaken. Dus kijk eens of  je een aantal dagen gewoon op een vast tijdstip kunt gaan zitten. Gewoon op een stoel of op de bank plaats je beiden voeten op de grond en zorg dat je een rechte rug hebt. 
Geweldig als je dit een aantal dagen gewoon doet. Je hoeft niet je ogen te sluiten, je hoeft geen muziek op te zetten. 

2. Geef jezelf de toestemming

Vaak zie je dat we allerlei excusses hebben om niet even de tijd te nemen en de volledige focus en aandacht voor ons zelf te hebben, we hebben immers nog genoeg te doen. Hoe vol je dag ook is, Hoe lang en belangrijk je to-do lijst je ook mag zijn. Als je  met mediteren begint is het belangrijk dat je jezelf de toestemming geeft om niet iets te hoeven……dat wat zo belangrijk kan lijken kan vast nog wel op een ander moment. Daarom is het fijn om tegen jezelf te zeggen. Het is oke…. ik neem nu 3 tot 5 minuten even de tijd voor mijzelf. Ik heb het verdient. ik geef mijzelf de toestemming. Ik start vandaag nog met mijn korte meditatie oefeningen.
 

3.  Je mag gedachten hebben 

Je mag gedachten hebben! De grootste misvatting over meditatie en mediteren is wel dat je geen gedachten zou mogen hebben tijdens je meditatie, zeker als je net begint met mediteren dan is het heel normaal dat je nog allerlei gedachten hebt. Sterker nog bij elke meditatie beofening die je start is het hebben van gedachten een belangrijk onderdeel van je meditatie beofening. Dus verzet je niet langer tegen de gedachten molen in je hoofd. als je begint. Juist door het er te laten zijn van die gedachten zorg jij ervoor dat je lucht en ruimte maakt. Zie het als wolken die voorbij drijven en de lucht straks wel weer opklaart  als het er gewoon even mag zijn.
Dus moet je je gedachten uitzetten tijdens je meditatie? nee zeker als je begint met mediteren is dat absoluut niet nodig. Geef je zelf de ruimte om de gedachten er te laten zijn. Meer niet.. het mag het is oke.. verzet je er niet tegen.

Je persoonlijke Meditatiecoach 

Dit zijn nog maar een paar tips voor mediteren voor beginners. Meditatiecoach heeft een online meditatie cursus mediteren voor beginners. In deze meditatiecursus neem ik Meditatiecoach Selma je graag mee naar jouw stilte en leer ik je hoe je kunt gaan mediteren en hoe je de uitdaaging kunt aangaan. Graag ben ik jouw persoonlijke meditatiecoach zodat jij kunt gaan leren hoe je meditatie en mindfulness kunt gaan toepassen in jouw leven. Ontdek de vele voordelen van mediteren. Wil je meer weten vul het contact formulier in en ik stuur je de informatie over de Mediteren voor beginners. 

Lieve lezer, ik ben Selma Oppedijk, intuïtief life & Meditatiecoach, met expertise op het gebied van Meditatie & Mindfulness, energie, mediumschap en hooggevoeligheid, en ondernemer sinds 2002. Met meer dan 25 jaar ervaring in meditatie & mindfulness en 19 jaar als personal coach/mentor van meditatie & mindfulness trajecten voor ondernemers, managers, zorgverleners, leraren, directeuren en meditatie en yoga docenten, weet ik als geen ander wat ervoor nodig is om te mogen leven vanuit je (hoog)gevoeligheid en om in volledige verbinding te staan met je intuïtie en diepe connectie met het universum. Sterker nog als hooggevoelige persoon kan je ontzettend veel meer met Meditatie, Mindset en intuïtie doen en kun je 1000% verbonden zijn met je innerlijk licht en volledig leven vanuit jouw Authentieke Zelf.

Meditatiecoach Selma